lauantai 23. joulukuuta 2017

IS: Voisitko sinäkin olla erityisherkkä?

Kyllä vastaus tulee lähestulkoon kaikkiin :P

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000005499682.html

Erityisherkkyys on synnynnäinen piirre, joka saa tiedostamaan kaikenlaisia hienovaraisia viestejä, tulivat ne sitten ulkopuolelta tai sisältä, kirjoittaa psykologi Elaine N. Aron teoksessaan Erityisherkän ihmisen harjoituskirja (WSOY).

Herkkä ihminen kokee tunteet ja tapahtumat voimakkaasti, erityisen herkkä erityisen voimakkaasti.

Aron listaa kirjassaan joukon kysymyksiä, joihin vastaamalla voit päätellä, oletko herkintä sorttia.


Testaa itsesi

Vastaa alla oleviin kysymyksiin kyllä tai ei.
  • Tunnen olevani tietoinen ympäristön vivahteista.
  • Muiden ihmisten mieliala vaikuttaa minuun.
  • Minulla on taipumusta olla kipuherkkä.
  • Tunnen kiireisen päivän aikana tarvetta vetäytyä vuoteeseen tai pimennettyyn huoneeseen tai paikkaan, jossa saan olla yksin ja joka lieventää ärsykkeitä.
  • Olen erityisen herkkä kofeiinin vaikutuksille.
  • Esimerkiksi kirkkaat valot, voimakkaat hajut, karheat kankaat tai lähellä kuuluvat sireenit tuntuvat minusta helposti ylivoimaisilta.
  • Minulla on rikas ja monitahoinen sisäinen elämä.
  • Kovat äänet tuntuvat minusta tukalilta.
  • Musiikki tai muut taiteet koskettavat minua syvästi.
  • Olen tunnollinen.
  • Säikähdän helposti.
  • Hermostun, kun joudun tekemään paljon vähässä ajassa.
  • Minua ärsyttää, kun ihmiset yrittävät saada minut tekemään useita asioita yhtä aikaa.
  • Yritän kovasti välttää virheitä ja asioiden unohtamista.
  • Tunnen oloni epämiellyttävän kiihtyneeksi, kun ympärilläni tapahtuu paljon.
  • Elämänmuutokset järkyttävät minua.
  • Huomaan hienovaraiset ja vaikeasti havaittavat tuoksut, maut, äänet ja taideteokset ja nautin niistä.
  • Pidän tärkeänä järjestää elämäni niin, että vältän järkyttäviä tai ylivoimaisia tilanteita.
  • Kun minun pitää kilpailla tai minua tarkkaillaan jonkun tehtävän suorittamisen aikana, hermostun niin, että suoriudun tavanomaista huonommin.
  • Lapsena vanhempani tai opettajani tuntuivat pitävän minua herkkänä tai ujona.
Jos vastasit kyllä 12 tai useampaan kysymykseen, olet luultavasti erityisherkkä. Jos vain yksi tai kaksi kysymystä pitävät paikkaansa, mutta erityisen vahvasti, voit silti mieltää itsesi erityisherkäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 Kesä alkaa oleen lusittu, mikä sopii mulle vallan mainiosti. Syksy on suosikki vuodenaika 💓💓💓