torstai 16. lokakuuta 2014

IS: Ovatko nämä järjettömimmät suomalaisen byrokratian seuraukset? "Piti lopettaa koulu kesken"

En olekaan näköjään ainoa jolla täsmälleen samoja kokemuksia :( :(

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288751413798.html

"Mikä hän sitten on - ei ilmeisesti mikään?"
Tyttäreni haki työttömyyskorvausta ja asumistukea. Päätös: ei korvausta, koska hän on opiskelija (tutkinnosta on suorittamatta yksi kurssi, opiskelua on kaksi tuntia viikossa). Sitten hän haki opintotuen asumislisää. Päätös: ei myönnetä, koska hän ei ole opiskelija. Mikä hän sitten on - ei ilmeisesti mikään? Näin toimii Kela.



"Nyt voin sentään ostaa ruokaa"
Hoidetaanko Suomesssa muka työttömyyttä? En ole 20 vuoden aikana saanut työkkäristä yhtään työtarjousta. 10 vuotta olen ollut työtön ja itse olen aina työtä hakenut. Työkkäristä olen pyytänyt, että olisiko jotain hommia, mutta ne eivät koskaan vastaa mitään. Olin myös opiskelemassa ja minun olisi pitänyt suorittaa kolmen vuoden linja kahdessa vuodessa. Jos olisin tänä syksynä mennyt kouluun, olisin menettänyt työttömyysetuuden. Näin sanottiin, joten lopetin koulun enkä valmistu ensi vuonna. Saan nyt sentään rahaa, että voin ostaa ruokaa.
 


 "Pakko kait on häntä koipien välissä luikkia sillan alle"
Jäin työttömäksi toukokuussa ja taistelen edelleen Kelan kanssa työttömyysturvasta (johon olen täysin oikeutettu). Kohta alkaa rahat loppua. Pakko kait se on häntä koipien välissä luikkia sillan alle ja ottaa koira mukaan.



 "Kärsijänä on tavallinen kansalainen"

Valitettavasti itsekin julkishallinnossa työskentelevänä voin sanoa, että tätä tämä on. Vastauksia et saa, pykäliä on liikaa, työntekijät ovat kelkasta pudonneet jo aikapäivää. Kärsijänä on tavallinen kansalainen. 

 

Taistelu # 1

Solmukohdaksi muodostui se, ettei paikallisessa TE-toimistossa osattu kertoa, onko iltakurssilla käyminen päätoimista vai sivutoimista opiskelua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

 Kesä alkaa oleen lusittu, mikä sopii mulle vallan mainiosti. Syksy on suosikki vuodenaika 💓💓💓